Ny kunde i fjernvarmeudbygningen: ”Den stabile pris var afgørende for vores valg”

Nyheder

Tårnby Forsyning går snart i gang med den store udbygning af fjernvarmenettet i Tårnby. Dog har der i de seneste måneder været arbejdet på et mindre forprojekt i Kastrup, hvor Thomas Rampes bor. Han har valgt fjernvarmen til på grund af den stabile pris og den nemme håndtering af anlægget

FJernvarmekunde Thomas Rampes

Thomas Rampes er en af de borgere i Kastrup, som Tårnby Forsyning har leveret fjernvarme til i forbindelse med et mindre forprojekt til den store udvidelse af fjernvarmenettet. Og hans oplevelse af fjernvarmen er positiv.

Op mod 12.500 nye kunder kan blive koblet på fjernvarmen i Tårnby og Dragør i de kommende år. Det sker i takt med den store udvidelse af fjernvarmenettet, som Tårnby Forsyning står for, og som er påbegyndt i 2023. 

Gravemaskinerne har været i gang på de første veje i forbindelse med et mindre forprojekt til den egentlige udvidelse, og nu begynder de første kunder at kunne tænde for fjernvarmen.  

En af dem af Thomas Rampes og hans familie, der bor på Richard Granholms Alle i Kastrup.  

De har netop kunne sætte punktum for en gennemgribende renovering af det hus, som de flyttede ind i tilbage i juni måned. Og nu hvor årstiden kalder på det, er de glade for at kunne tænde for fjernvarmen.  

”Vi er meget glade for at have fået fjernvarme. Det fungerer, uden at vi skal koncentrere os alt for meget om det,” fortæller Thomas Rampes.  

Fjernvarmen var væsentlig faktor i huskøbet 

Familien har flere erfaringer med fjernvarme, for da de flyttede ind i huset på Richard Granholms Alle, skulle flyttebilen ikke køre langt. De flyttede nemlig fra et mindre hus på Skøjtevænget, hvor de lige netop nåede at få installeret fjernvarme, inden flyttekasserne blev fyldt.   

”Vi var glade for fjernvarmen i det gamle hus, så det ville jo være virkelig ærgerligt at flytte til et nyt uden fjernvarme. Derfor var det vigtigt for os, at der var mulighed for at få fjernvarme i det hus, som vi skulle flytte til, for det er jo noget større end det gamle,” forklarer Thomas Rampes.  

Fjernede varmepumpen efter indflytning 

Med 256 kvadratmeter fordelt på både kælder, stue og førstesal, var de daværende gaspriser ikke specielt attraktive for familien.  

Angiveligt har de heller ikke været det for sælgerne, for da Thomas Rampes og familie flyttede ind, var der installeret luft-til-vand-varmepumpe. Den blev dog hurtigt pillet ned.  

”Vi syntes ikke, den var særlig pæn, og selvom den faktisk var forholdsvis billig i drift på daværende tidspunkt, så har den i min optik samme problem som naturgassen, nemlig at den er for følsom over for udsving i elprisen. Så vi tog den ned og klarede os med en nødløsning i form af to varmtvandsbeholdere, indtil fjernvarmen var klar,” fortæller Thomas Rampes og tilføjer:  

”Som jeg ser det, er den forudsigelige pris en af de største fordele ved fjernvarmen. Overordnet er prisen på fjernvarme måske nok lidt højere end naturgas, men til gengæld er den konstant. Det gør, at vi kan budgettere med udgifterne uden at få slemme overraskelser.” 

Høster erfaringer 

Selvom tidsplanen for fjernvarmen blev skubbet en smule i starten af projektet, er Thomas Rampes ganske godt tilfreds med selve processen for installation af fjernvarmen.  

”Der har selvfølgelig været enkelte problemer, som der er med mange nye projekter. Men vi har haft en rigtig god dialog med Martin, der er pladsformand for byggeriet, så der er fundet løsninger undervejs. Jeg synes faktisk også, at de har været hurtige til at få lukket hullet i vejen til igen,” lyder det fra Thomas Rampes.   

Det er Bravida, der har været entreprenør på fjernvarmeudbygningen i det konkrete forprojekt i Kastrup, og ifølge byggeformand, Martin Deane, har det været en god proces, hvor der også er gjort nogle gode erfaringer.  

”Ved tidligere fjernvarmeprojekter har vi typisk først gravet hovedledningen ned i vejen og derefter gravet stikledninger ind til de enkelte matrikler. Men på Richard Granholms Alle gjorde vi det omvendt og tog alle stikledningerne først,” forklarer Martin Deane og tilføjer:  

”Det viste sig at være en god løsning, fordi vi hurtigere kan få lukket hullet hos den enkelte boligejer, så de kan bruge deres indkørsel og generelt er mindre generet af gravearbejdet. Det er en erfaring, vi vil tage med videre.”   

Den direkte dialog 

En anden erfaring, som også bliver taget med videre, er kommunikationen. For Martin Deane er enig med Thomas Rampes i, at kommunikationen har været god, og generelt opfordrer han fjernvarmekunderne til at tage fat på den pågældende entreprenør, som står for gravearbejdet, hvis de har spørgsmål eller frustrationer.  

”Vi ved, at gravearbejdet medfører rod, så folk skal bare tage fat i os, hvis de har spørgsmål. Vi kender tidsplanen og detaljerne i projektet, så vi kan som regel svare hurtigt på mange af spørgsmålene,” lyder det fra Martin Deane.    

Vil du også gerne have fjernvarme. Så kan du herunder tjekke din adresse og se, hvornår fjernvarmen er planlagt til at blive rullet ud i dit område, ligesom du kan ansøge om fjernvarme direkte via hjemmesiden. 

Billede af fjernvarmekort

Se kort, tjek din adresse og ansøg

Emne