Sådan får du fjernvarme

Hvad skal der ske, når du skal have fjernvarme, og hvad skal du som kommende fjernvarmekunde gøre? Det er nogle af de spørgsmål, som du finder svar på i denne gennemgang af kunderejsen

Fra kommunen giver endeligt grønt lys for, at der kan udrulles fjernvarme i et område og frem til, at du kan skrue op for varmen i dit hjem, er der flere opgaver, der skal løses. Nogle af dem involverer dig som kommende fjernvarmekunde.

Derfor kan du i det følgende læse om de 7 overordnede trin i kunderejsen, så du ved hvilken proces, der venter:

  1. Planlægning og godkendelse
  2. Ansøgning om fjernvarme
  3. Aftale til underskrift
  4. Stikledningsmøde hos dig
  5. Der graves
  6. Betaling for stikledning og efterfølgende forbrug
  7. Der er lagt fjernvarme ind i din bolig
     

1. Planlægning og godkendelse

Billede af hus

Som det første laves alle beregninger, og udbygningen planlægges i detaljer for et eller flere områder i kommunen. Det indebærer blandt andet, at projektet skal godkendes politisk og sendes i EU-udbud, før det praktiske arbejde kan påbegyndes.

Som følge af denne obligatoriske proces kan der gå en del tid fra planlægning til et udbygningsprojekt er godkendt, og gravearbejdet kan sættes i gang.

2. Ansøgning om fjernvarme

Billede af computer

Imens planlægningsarbejdet finder sted, kan du ansøge om fjernvarme. Det gør du via vores adressetjekker:

Billede af Tårnby oppefra

Her kan du tjekke din adresse og ansøge om fjernvarme i Tårnby

Billede fra Dragør

Her kan du tjekke din adresse og ansøge om fjernvarme i Dragør

Når du ansøger, skal du samtidig tage stilling til, om du ønsker en abonnementsordning samt en tryghedsordning.

Uanset om du siger "ja tak" eller "nej tak" til en abonnementsordning, er din ansøgning på nuværende tidspunkt ikke bindende. Det sker først, når du modtager en 'Aftale om fjernvarme' til underskrift i e-boks.

Men hvis du vælger en tryghedsordning (kun tilgængelig i projektgodkendte områder), skal du underskrive en ’Aftale om fjernvarme’ med det samme, da dette er et krav for at få ordningen.

Ansøgningerne om fjernvarme er vigtige for os i forhold til planlægningen af udbygningen af fjernvarmenettet, som blandt andet involverer nye energicentraler og nedgravning af store rør. Hele infrastrukturen skal nemlig hænge sammen, før du kan få varme ind i dit hus.

Der kan være krav om en vis tilslutningsprocent, før projektet kan realiseres.

3.  Aftale til underskrift

Billede af brev

Når vi nærmer os dit område, modtager du en 'Aftale om fjernvarme' via e-boks til digital underskrift med MitID. Det er her, du endeligt binder dig til aftalen om fjernvarme.

Har du valgt abonnement, vil du også modtage aftalen om dette til underskrift samtidig.

Hvis du ved ansøgningen valgte tryghedsordning, har du allerede underskrevet din 'Aftale om fjernvarme'. 

4. Stikledningsmøde hos dig

Billede af stikledningsmøde

Når 'Aftalen om fjernvarme' er underskrevet, modtager du en invitation til et stikledningsmøde. Det vil sige, at du får besøg af en tekniker, og sammen aftaler I så, hvor stikledningen skal gå fra skel til dit hus.

Har du valgt abonnement, så vi står for at sætte dit fjernvarmeanlæg op. Det aftales i den sammenhæng også, hvor fjernvarmeunitten skal sidde i dit hjem.

Du underskriver din stikledningsaftale på en tablet til selve mødet. 

5. Der graves

Billede af at der graves

Der graves efterfølgende ledninger ned på vejen. Stikledninger lægges ind fra skel til din husmur. Herunder opsættes en fjernvarmeunit, hvis du har valgt abonnement.

Når gravearbejdet er færdigt, skal du underskrive en såkaldt færdigmeldingsformular. 

Der kan godt gå noget tid, inden der kommer varme frem til radiatorerne i dit hjem, da det forudsætter, at nettet er fuldt udbygget med energicentraler til dit område, og der dermed kan komme varme frem.

6. Betaling for stikledning og efterfølgende forbrug

Billede af brev

Du modtager regningen for stikledningen. Og efterfølgende regninger for forbrug samt evt. abonnement.

7. Der er lagt fjernvarme ind i din bolig 

Billede af familie der har fået fjernvarme

Tillykke!

Når ledningsnettet med varmt vand er lagt helt frem til din bolig, kan du tænde for fjernvarmen.

Der kan dog godt gå lidt tid fra du har fået installeret din fjernvarmeunit, til der er varmt vand på nettet.

Det vil med andre ord sige, at du ikke skal afmelde din nuværende varmekilde, før der er mulighed for varme på radiatorerne. 

Sådan får du fjernvarme
  1. Ansøg – uden binding - ved at udfylde formularen her på siden: www.taarnbyforsyning.dk/ansøg, så får du automatisk vores nyhedsbreve.
      
  2. Vi holder dig orienteret om, hvornår fjernvarmen kommer til din adresse. 
      
  3. Når du har underskrevet din aftale om fjernvarme, kontakter vi dig for et såkaldt stikledningsbesøg, så vi kan blive enige om, hvor i huset fjernvarmestikket skal føres ind. 
      
  4. Vi graver rør ned i kvarteret og ind til dit hus. Og vi rydder selvfølgelig op efter os. 
      
  5. Har du valgt vores abonnementsordning, så sørger vi også for den indvendige installation af fjernvarmeunit. 
      
  6. Når den nye ­fjernvarmeunit er installeret, og vi har sikret os, at det hele kører som det skal, har du fjernvarme. Bemærk, at der kan gå tid fra din unit er blevet installeret, til der kommer varmt vand ind til dit anlæg. Det handler om, at systemet af ledninger skal være bygget helt frem til dig.

Har du spørgsmål, kan du skrive til kundeservice på e-mail: fjernvarme@taarnbyforsyning.dk eller ring på tlf.: 32 46 20 30